You are currently viewing זה הזמן לבצע אתחול מחדש לכל המערכת הפיננסית
Touchscreen Technology

זה הזמן לבצע אתחול מחדש לכל המערכת הפיננסית

בעידן של חוסר וודאות כלכלנים חוזים אינפלציה, אנליסטים חוזים ביצועי מניות, פרשנים חוזים התנהגויות פוליטיות במיוחד סמוך למערכות בחירות, מומחים צבאיים אומדים שיעור הנפגעים ועוד. פרופ׳ דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, מנסה בספרו "לחשוב מהר לחשוב לאט" לבחון הטיות שיפוטיות הגורמות לנו לקבל החלטות וניבויים שגויים. כהנמן מצטט מספרו של ניסים טאלב ״ברבור שחור״ את רעיון כשל הנרטיב. אנשים נוטים להצביע על אירוע מוצלח בעבר ולהקיש ממנו לעתיד לבוא תוך התעלמות משרשרת אירועים דומה שכשלה. מסתבר שאנו אופטימיים חסרי תקנה נוטים להאמין שיהיה טוב על אף שלעיתים נורות האזהרה דולקות בוהקות ומודגשות. לדעתו של כהנמן "אפקט ההילה" משפיע אף הוא בצורה דרמטית על פרשנותנו את הנסיבות ושואב בעיקר את חוקיותו ממבחן התוצאה, שלעיתים רבות אין לו ולא כלום עם התהליך, סתם עניין של מזל. 

אנו נכנסים לעידן של אי וודאות מוחלט. שוקי ההון בעולם נתונים ללחצים מרובים והתנודתיות צפויה להיות גבוהה מתמיד. הריביות נמוכות מאוד ברוב מדינות העולם. תיסוף הפרנק השוויצרי, גרר חוסר יציבות בשוקי המטבע בעולם, החרם על השוק הרוסי גרר פיחות המטבע הרוסי וגרר להפסדים ליצואניות בשוק זה. הבחירות ביוון העלו לשלטון את מפלגת השמאל הרדיקלית שמעוניינת להתנתק מגוש היורו. בסין האטה בצמיחה ובישראל בחירות ומתחים פוליטיים וצבאיים. כל האנליסטים טוענים ששוקי המניות מתומחרים גבוה, בעוד פוטנציאל התשואות באג"חים נמוך. למרות זאת כולם מגדילים את החשיפה לשוקי המניות בתקווה להשיג תשואה הואיל והחסכונות הבנקאיים אינם שומרים על הערך הכלכלי הריאלי של כספנו.

זה הזמן לבצע אתחול מחדש לכל המערכת הפיננסית. לבצע מבחני רגישות נוספים להימנע מניחושים וניבויים ולנסות לגדר סיכונים. היום יותר מתמיד כדאי להתייעץ עם מתכנן פיננסי מוסמך בכדי לבצע הערכה מחודשת של הסיכון בנכסים הפיננסיים שלכם. בחינה ובדיקה נוספת של ריבית המטרה שנקבעה על מנת להשיג את מטרות חייכם, חייבת לעמוד למבחן נוסף. ייתכן מאוד כי יש מקום לשנות את הקצאת הנכסים בתיקי ההשקעה בתוכניות הביטוח, בקרנות הפנסיה, בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות.

זכרו, אף אחד אינו יכול לצפות את התנהגות השווקים במיוחד כשכל כך הרבה משתנים פועלים במקביל ומשפיעים בכיוונים שונים. זה הזמן להיות יותר זהירים וקצת יותר יצירתיים. יש לחפש השקעות אלטרנטיביות שאינן מושפעות בצורה דרמטית משוק ההון ובכל זאת עשויות לייצר הכנסה כלשהי ולו במחיר של שמירת הערך הראלי של הכסף, ואגב יש כאלו.

החכם רואה את הנולד בעוד שהנבואה ניתנה לטיפשים ובכל זאת רק לאחר מעשה נדע כולנו מי החכם ומי הטיפש למרות שלשניהם היה אותו סיכוי. בין אם אתה בטוח שאתה רואה את הנולד ובין אם לאו קבע פגישה דחופה עם המתכנן הפיננסי שלך ויפה שעה אחת קודם.

נכתב ע"י ארז לוי, CFP

מנכ"ל ובעלים של אדר פיננשיא בע"מ, חברה לתכנון פיננסי.