מה ההבדל בין ניהול תזרים לניהול תקציב?

פיטר הוד מתכנן פיננסי CFP . אתר: www.hod-group.co.il

ניהול פיננסי אישי הוא נושא חשוב לכל אדם, במיוחד בתקופה כלכלית מאתגרת זו. הרבה אנשים נקלעים למצב כלכלי מאתגר ומחפשים פתרונות כלכליים וגם דרכים להתייעל בהתנהלות פיננסית אישית. שני הכלים החשובים ביותר בניהול פיננסי אישי הם ניהול תזרים הוצאות וניהול תקציב.

אלה כלים חשובים, אך הם שונים זה מזה במספר היבטים, כדאי להכיר אותם כי בעזרתם ניתן לפתור את רוב האתגרים הכלכליים.

קודם כל נבין מה זה מה:

ניהול תזרים הוצאות

  1. ניהול תזרים הוצאות הוא תהליך של מעקב אחר ההכנסות וההוצאות שלכם על בסיס יומי, שבועי, חודשי או שנתי. זה מאפשר לכם לראות היכן הכסף שלכם הולך, ולזהות מקום שבו אתם יכולים לחסוך.
  2. ניהול תזרים הוצאות מתמקד בעבר, כלומר הוא עוקב אחר מה שקרה כבר. הוא מאפשר לכם לראות מהן ההוצאות שלכם הקבועות, מהן ההוצאות החד פעמיות, ואיפה אתם יכולים לחסוך.
  3. ניהול תזרים הוצאות הוא תהליך פשוט יחסית, שניתן לעשות אותו באמצעות כלי פשוט כמו גיליון אלקטרוני או אפליקציה לניהול כספים.

ניהול תקציב

  1. ניהול תקציב הוא תהליך של קביעה של יעדים פיננסיים, והקצאת כסף ליעדים אלה. זה מאפשר לכם להתמקד בדברים החשובים לכם, ולמנוע הוצאות מיותרות.
  2. ניהול תקציב מתמקד בעתיד, כלומר הוא מאפשר לכם לתכנן את ההוצאות שלכם מראש. הוא מאפשר לכם להבטיח שיש לכם מספיק כסף כדי לעמוד ביעדים הפיננסיים שלכם, כמו חיסכון לפנסיה, רכישת בית או חופשה.
  3. ניהול תקציב יכול להיות תהליך מורכב יותר מניהול תזרים הוצאות, במיוחד אם אתם רוצים ליצור תקציב מפורט.

השימוש המשותף בניהול תזרים הוצאות וניהול תקציב

ניהול תזרים הוצאות וניהול תקציב הם שני כלים משלימים, שיכולים לעזור לכם לנהל את הפיננסים האישיים שלכם בצורה טובה יותר.

אתם יכולים להשתמש בניהול תזרים הוצאות כדי לעקוב אחר ההכנסות וההוצאות שלכם, ולזהות מקום שבו אתם יכולים לחסוך. אתם יכולים להשתמש בניהול תקציב כדי לקבוע יעדים פיננסיים, ולהקצות כסף ליעדים אלה.

לדוגמה, אתם יכולים להשתמש בניהול תזרים הוצאות כדי לראות שאתם מוציאים יותר כסף על קניות ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם. לאחר מכן, אתם יכולים להשתמש בניהול תקציב כדי לקבוע תקציב קבוע עבור קניות בעתיד, ותמיד תהיו בטוחים שאתם לא מוציאים יותר מדי.

למה רוב האנשים מתבלבלים בין שני אלה?

רוב האנשים מתבלבלים בין שני הכלים הללו משום שהם דומים במקצת. שניהם עוסקים בכסף, שניהם יכולים לעזור לכם לחסוך, ושניהם יכולים להיות שימושיים בניהול הפיננסים האישיים שלכם.

עם זאת, כל אחד מהכלים האלה עוסק בתקופה שונה האחד עוסק במה שהיה והשני עוסק במה שיהיה. לכן אנשים שרוצים לפתור בעיות כלכליות לעצמם חייבים להשתמש בשני כלים אלה. עצם רישום ההוצאה בתזרים אינו אומר אפילו דבר על מה שיהיה בחודש הבא. לעומת זאת לאחר שיש לנו תזרים מסודר של כל ההוצאות אנחנו יכולים להסתמך עליו ותכנן שבחודש הבא במקום להוציא 20,000 ש״ח הוצאות ננסה לחסוך ולהוציא רק 18,000 ש״ח. על ידי תקצוב נכון ומתאים של ההוצאות החודשיות אפשר לחסוך את אותם 2,000 ש״ח בחודש ועל ידי כך ליצור קופת חיסכון למטרות השקעה שיכולה לגדול לסכום משמעותי לאורך השנים.

אם רק נרשום הוצאות בתזרים, המצב הכלכלי לא ישתנה, כדי שהמצב הכלכלי ישתנה חייבים לבצע תקצוב ולפעול לפיו.

טיפים לניהול תזרים הוצאות וניהול תקציב

להלן מספר טיפים לניהול תזרים הוצאות וניהול תקציב:

  • התחילו בקטן. אל תנסו להשתלט על כל הפיננסים האישיים שלכם בבת אחת. התחילו בקטן, ועם הזמן תוכלו להרחיב את התהליך.
  • היו עקביים. הדרך הטובה ביותר להצליח בניהול תזרים הוצאות וניהול תקציב היא להיות עקבי. רשמו את ההכנסות וההוצאות שלכם באופן קבוע, וערכו את התקציב שלכם באופן קבוע.
  • היו גמישים. החיים לא תמיד הולכים לפי התכנון, אז חשוב להיות גמישים עם התקציב שלכם. אם אתם צריכים לבצע שינויים, היו מוכנים לעשות זאת.

סיכום

ניהול תזרים הוצאות וניהול תקציב הם שני כלים חשובים בניהול פיננסי אישי. הבנת ההבדלים בין שני הכלים תעזור לכם להשתמש בהם בצורה הטובה ביותר כדי להשיג את היעדים הפיננסיים שלכם.

בהצלחה!

כתיבת תגובה